سومین نشست رمز ورود به کسب و کار و کارآفرینی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی قم، سومین نشست رمز ورود به کسب و کار و کارآفرینی صبح روز سه شنبه 3/12/1395 در دفتر ریاست سازمان برنامه و بودجه استان قم جناب اقای مهندس رضوی برگزارگردید.
.jpg)
این نشست با حضور رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد قم دکتر محمد حسن نادری و روسای مراکز علمی کاربردی استانداری، فرهنگ و هنر، شرکت شهرکهای صنعتی، جهاد کشاورزی، حج و زیارت، زائر، امام خمینی(ره)، امام رضا (ع)، امور مالیاتی،علوم پژشکی، شهید محلاتی با هدف آشنایی مراکز علمی کاربردی با برنامه های پیش روی استان قم در برنامه ششم و بررسی نیازهای شغلی و مهارتی استان برگزار گردید.
در ابتدای این نشست جناب اقای دکتر نادری نکاتی را در باره نقش و جایگاه دانشگاه علمی و کاربردی در کشور و استان و پتانسیل و توانائی های این دانشگاه در حل مشکلات استان بویژه تربیت و آموزش نیروی مهارتی مورد نیاز بیان نمودند. ایشان با تاکید بر این نکته که زمانی دانشگاه و مراکز علمی کاربردی می توانند نقش خود را در این راستا به خوبی ایفا کنند که از برنامه های توسعه ایی استان مطلع بوده و نیازهای شغلی و مهارتی مورد نیاز این برنامه ها را بدانند. و تشکیل این نشست نیز به خاطر نیل به این هدف می باشد.
در ادامه جلسه جناب آقای مهندس رضوی با مروری بر 10 برنامه توسعه ایی کشور در فاصله زمانی 1327 تا 1395 و تشریح برخی نقاط قوت و نقاط ضعف این برنامه ها، نگاه آکادمیک به برنامه های آموزش عالی قبل و بعد از انقلاب را به عنوان یک نقطه ضعف مشترک در 10 برنامه توسعه ایی کشور دانستند. ایشان با تاکید بر این نکته که هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب سیستم آموزش عالی کشور با هدف ارتقاء رده های دانشگاهی و اساتید توسعه یافته و ویژگی های محصول یا همان دانش آموخته برای این سیستم مهم نبوده و یا این ویژگی های مطابق نیاز کشور شکل نیافته به بحران فراگیر بیکاری و اشتغال دانش آموختگان به دلیل این نقیصه پرداختند.
ایشان عدم فرهنگ سازی در دانشگاهها نسبت به مقوله کار و مهارت پذیری را به عنوان یک نقیصه مهم در فرآیند و محتوای آموزشی دانسته و تقویت خود باوری در نسل جوان و دانشجو را از مهمترین وظایف دانشگاه دانستند. ایشان با اشاره به آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در سطوح مختلف و انتظار استخدام در بدنه دولت و وضعیت صندوق های بازنشستگی ، ترویج فرهنگ مهارت آموزی و تولید مولد را برای دانشگاه امری ضروری دانستند و تاخیر 30 ساله آموزش عالی در توجه به این موضوع مهم را یک نقص بزرگ برای آموزش عالی مطرح کردند.
در ادامه ایشان محورهای توسعه استان قم در برنامه ششم را بر شمرده و نیاز شغلی و مهارتی استان را در محورهای ؛ گردشگری زیارتی ،گردشگری سلامت،گردشگری سیاحتی با گرایش کویر گردی، IT, ICT با گرایش تولید محتوا و تجارت الکترونیک، حمل و نقل با گرایش صنایع ریلی، انبارداری و بارانداز، تغییر الگوی کشت تعیین نمودند و از دانشگاه علمی کاربردی و مراکز تحت نظارت آن درخواست داشتند که در راستای تربیت و تامین نیروی انسانی مهارتی مورد نیاز این صنایع اقدام نماید.
ایشان شکل گیری خوشه های فرش، سوهان، کفش و دمپایی، مبل را به عنوان پتانسیل های بالفعل استان قم دانسته و اشاره داشتند تربیت نیروی حرفه ایی و دانش مدار در این حوزه می تواند کمک شایانی به توسعه کسب و کارهای مرتبط با این حوزه ها شود وایفای نقش دانشگاه جامع علمی کاربردی را در این زمینه خواستار شدند.
در پایان این نشست روسای مراکز علمی کاربردی به طرح سوالات و نقطه نظرات خود پرداختند و مقرر شد این نشست ها به صورت تخصصی تر در قالب نشست های ماهانه پیگیری و برگزار گردد و نتایج آن توسط ریاست دانشگاه علمی کاربردی واحد استان قم در ستاد اقتصادی استان ارائه گردد.

نظر شما :