سخنان جالب استاندار قم در دیدار با دکتر مهرابی
در ابتدای جلسه استاندار محترم قم ضمن خیر مقدم به حاضرین فرمودند: ما ارادت خاصی به دکتر مهرابی داریم. از زحمات جناب دکتر مهرابی تشکر می کنم زحمات جناب عالی مورد تقدیر مردم قم است. همه می دانند چه زحمت بزرگی به دوش شماست و چه کار بسیار مهمی دارید انجام می دهید. و به قول شما خوبیتان به این است که این افرادی که در مراکز شما درس می خوانند طبعاً فوری وارد بازار کار می شوند و این بالاترین مزیت این دانشگاه است؛ که انشاء الله با همت شما و پشتکار معاونین شما کمبودها و کاستی ها رفع شود. ما نیز سعی می کنیم بعد از ماه مبارک رمضان خدمت شما برسیم و از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل دانشگاه باشیم؛ هر کاری از دست ما بر می آید برای شما انجام خواهیم داد.
در ادامه نیز دکتر مهرابی ضمن تشکر از عنایات ویژه استاندار محترم قم مواردی را به شرح ذیل محضر ایشان عرض نمودند:
دکتر مهرابی رئیس دانشگاه :
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات حضرتعالی و سایر همکاران ، از عنایت ویژه استاندار محترم به دانشگاه علمی کاربردی تشکر می کنم و از اینکه اولین کار رسمی خود را پس از انتصاب ، با افتتاح نمایشگاه اشتغال و کار آفرینی این دانشگاه و بازدید از آن آغاز کردید ، برای ما الهام بخش و شوق آفرین بود و از اینکه بار دیگر این فرصت نصیب ما شد که خدمت برسیم و از رهنمود های شما بهره مند بشویم ، سپاسگزاریم .
ایشان ضمن اشاره به تاریخچه تشکیل و فلسفه وجودی و سیر تحول دانشگاه ها، آنها را به چهار نسل(آموزش محور ، پژوهش محور،مهارت آفرین و کارآفرین ) تقسیم کردندو دانشگاه علمی کاربردی جزء دانشگاهای نسل چهارم برشمردند.
اما در ایران همچنان بر نسل اول تاکید می شود لذا بیش از 60 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها ، علم و اطلاع خوبی دارند ولی به دلیل نداشتن مهارت ، قادر به کار نیستند و منتظرند دولت آنها را استخدام کند و پشت میز بنشینند .
توسعه دانشگا ههای غیر انتفاعی و مجازی و از راه دور، برای مواجهه با بحران و سونامی جمعیت جوان و بیکار بعد از جنگ بود ولی در حال حاضر این مشکل مرتفع شده و ادامه این روند ، دارد به یک تهدید تبدیل می شود .
دکتر مهرابی با ارائه آماری گفتند :الان در کل کشور حدود 1000 مرکز علمی کاربردی با حدود 750هزار دانشجو در بیش از 1200 رشته فعال هستند که در چهار حوزه «صنعت و معدن» ، «کشاورزی» ، «فرهنگ و هنر» و «مدیریت و خدمات» دانشجو ی مهارتی تربیت می کند.
دانشگاه علمی- کاربردی قم ، از سال 1381 با یک رشته آغاز به کار کرد و الان دارای 25 مرکز است که 19 مرکز آن فعال است و با حدود 11 هزار دانشجو در 496کد رشته محل و 1200 استاد مدعو، یکی از بزرگترین دانشگاه های استان قم از نظر تعداد مرا کز، تنوع رشته و دانشجو محسوب می شود.
ویژگی دانشگاه علمی کاربردی:
دکتر مهرابی با مقایسه این دانشگاه با سایر دانشگاه ها و بیان نقش آن در توسعه استان، ویژگی های دانشگاه علمی- کاربردی را کارآفرین و اشتغالزا،چابک ، کم هزینه، بومی بودن ،سهل و متنوع و...برشمردند.
این دانشگاه با برخورداری از انعطاف و ویژگی های منحصر به فرد خود می تواند در توسعه همه جانبه استان نقش بی بدیلی داشته باشد. چرا که خروجی های آن در استان و برای استان است. هر استانی که اهمیت و نقش این دانشگاه را در افزایش مهارت جوانان و پیشرفت شهرشان بخوبی درک کرده است، شاهد تحول و پیشرفت همه جانبه بوده است .
در استان قم بسیاری از مشاغل این استان فاقد نیروی ماهر و آموزش دیده است و دنبال نیروی توانمند می گردند و از آن طرف بخش عمده ای از فارغ التحصیلان دانشگاه های علوم نظری بیکارند و متاسفانه همچنان به جذب دانشجو و آموزش فاقد کارائی و تبدیل نیروی کار به مدرک بدستان پرتوقع و بی مهارت دامن می زنند . چه کسی غیر از استاندار( بعنوان نماینده دولت و هماهنگ کننده بخش ها ) باید آموزشها را با نیاز استان منطبق سازد؟!
جناب آقای استاندار؛ هدف از این جلسه این است که بگوییم این دانشگاه می تواند مشکل شما و استان را حل کند. این دانشگاه دارای ظرفیت هایی است که سایر دانشگاه ها ندارند . جهت گیری آینده کشور به سمت پذیرش 70 درصدی دانشجودر رشته های مهارتی و کاربردی است تا از تراکم مدرک بدستان بیکار جلوگیری شود و نیروهای ماهر و توانمند تربیت شوند . اگر استان همچنان از این پتانسیل معجزه گر غافل بماند، قطعا ضرر می کند . این دانشگاه هیچ هزینه مالی، امنیتی ، سیاسی و فرهنگی برای قم نداشته و ندارد ولی فواید و ثمرات بسیار گسترده ای را به ارمغان می آورد . حتی می توانیم دوره ها و آموزش هایی برای غیر ایرانی های مقیم قم نیز داشته باشیم که متأسفانه آنها به حال خودشان رها شده اند .این دانشگاه در خدمت شما و استان است و با اختیارات گسترده ای که دارد هر نوع رشته و آموزشی که به ذهن شما خطور کند و نیاز استان باشد به سرعت طراحی و اجرا می کنیم .

نظر شما :