راه‌اندازی مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری در دانشگاه جامع علمی كاربردی

۰۹ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۳۷۳۸ اخبار شیرپوینت
تعداد بازدید:۲۸۸
سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی با تأكید بر این‌كه پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی كاربردی متوقف نمی‌شود ، از ایجاد مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا در دانشگاه جامع علمی كاربردی خبر داد
راه‌اندازی مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری در دانشگاه جامع علمی كاربردی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی كاربردی ، دكتر عبدالرسول پورعباس در اولین نشست خبری خود ضمن تبریك هفته دولت با بیان این‌كه دانشگاه جامع علمی كاربردی باید به سمت دوره‌های عالی مهارتی حركت كند ، گفت: دوره دكترای مهارتی باید در دانشگاه جامع علمی كاربردی طراحی شود.

وی با بیان این‌كه باید بخش متوسطه ، بخش میانی و بخش عالی در دوره‌های آموزش مهارتی در نظر گرفته شود ، افزود: اگر یكپارچگی نظام را داشته باشیم و داوطلبان بدانند كه می‌توانند به مدارج عالی برسند استقبال زیادی از دوره‌های آموزش مهارتی صورت خواهد پذیرفت ، این افراد باید بتوانند بلافاصله در هر مقطعی جذب بازار كار شوند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی در ادامه اظهار كرد: از سوی وزارت كار مداركی ارائه می‌شود كه این مدارك ارزش بین‌المللی دارد اما شركت‌های تخصصی و مهندسان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های كشور مدرك بین‌المللی حرفه‌ای ندارند چون از استانداردهای جهانی برخوردار نیستند ، در بخش بین‌الملل روی ایران فشار است كه مدارك آموزش‌های مهارتی بین‌المللی ارائه دهد.

وی ادامه داد: در داخل كشور نیز باید برای ارائه مدارك آموزش‌های مهارتی از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز گرفته شود.

 دكتر پورعباس درباره پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت: قرار بود تا زمانی كه نظام آموزش مهارتی شكل نگرفته موضوعی مطرح نشود اما در سال قبل بخش‌هایی شتابزده عمل كردند.

وی با تأكید بر این‌كه توقفی در پذیرش دانشجوی دانشگاه جامع علمی كاربردی وجود ندارد ، گفت: در سال 1389 دانشگاه جامع علمی كاربردی همچون سال‌های گذشته پذیرش دانشجو دارد اما در سال‌های آتی گزینش دانشجو در نظام مهارتی طراحی می‌شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی با اشاره به ایجاد مكانیسم مستقل پذیرش دانشجو در نظام آموزش مهارتی ، افزود: ادامه پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی كاربردی با روش جدید خواهد بود ، این نحوه آموزش پذیرش‌های ویژه خود را دارد ، دفترچه و ظرفیت‌های خاص دارد.

وی گفت: در پذیرش دانشجو در حال حاضر در تعامل با وزارت علوم حركت می‌كنیم اما زمانی كه روش‌های جدیدی تصویب شد روش‌های جدید جایگزین می‌شود اما توقف پذیرش دانشجو به هیچ وجه صورت نمی‌پذیرد.

دكتر پورعباس با تأكید بر این‌كه ممكن است وزارتخانه آموزش‌های مهارتی ایجاد شود ، گفت: ممكن است وزارتخانه آموزش‌های مهارتی ایجاد شود در این صورت وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری كوچكتر می‌شوند.

دكتر پورعباس با تأكید بر این كه دانشگاه جامع علمی كاربردی دیگر به دانشجویان خود وام نمی‌دهد ، گفت: دانشگاه جامع علمی كاربردی دیگر به دانشجویان خود وام نمی دهد ، مسئولیت این دانشگاه آماده سازی فرد برای ورود به بازار كار است. بسترهای كاری را باید سازمان‌های دیگر ایجاد كنند.

 وی گفت: بخشی از ظرفیت كاردانی دانشگاه جامع علمی كاربردی به آموزشگاه‌های فنی حرفه ای داده می‌شود و در عوض مقاطع كارشناسی ارشد و دكترا به مقاطع دانشگاه جامع علمی كاربردی اضافه می‌شود.

سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی در ادامه گفت: در حال حاضر ایران از نظر تعداد آموزشكده‌ها و آموزشگاه‌ها و تعداد نفراتی كه آموزش مهارتی می‌بینند در منطقه در رتبه اول قرار دارد اما از نظر كیفیت و كارایی در اواخر جدول است. دكتر پورعباس افزود : دو نظام آموزشی در كشور وجود دارد، نظام‌های آموزشی عالی و راهنمایی و متوسطه كه متصدی نظام آموزش راهنمایی و متوسطه وزارت آموزش و پروش و متصدی نظام آموزش عالی وزارت علوم است.

وی گفت: نظام‌های آموزشی كشور آموزش‌های تئوری و حرفه‌ای ارائه می‌دادند ، آموزش‌های حرفه‌ای در قالب هنرستان‌ها و آموزشكده‌ها و دانشگاه جامع علمی كاربردی ارائه می‌شد. در كنار آن سازمان فنی و حرفه‌ای نیز تشكیل شده بود كه نیازهای بخش مهارت را مورد توجه قرار می‌داد.

سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی افزود:‌ با توجه به سوابق صد ساله آموزش‌های مهارتی، این آموزش‌ها نتوانستند نیازهای واقعی جامعه را برآورده كنند و همچنان نیروهایی با تحصیلات متوسطه و عالی وجود دارد كه مهارت ندارند.

وی با بیان این‌كه در دانشگاه جامع علمی كاربردی در مقطع كاردانی و كمتر كارشناسی فعالیت‌هایی صورت گرفته اما زمینه رشد این دوره‌ها تا مقاطع بالاتر فراهم نشده است، گفت: بیش از 81 كشور دارای دو نظام آموزشی مهارتی و تئوری هستند.

دكتر پورعباس ادامه داد: هر دو نظام مهارتی و آكادمیك مبتنی بر دانش هستند اما محصول یكی از نظام‌ها مستقیماً وارد بازار كار می‌شود و دیگری بیشتر اطلاعات آكادمیك دارد و فارغ‌التحصیلان آن برای حضور در بازار كار نیازمند كسب مهارت هستند.

وی با بیان این‌كه بخش عمده نظام آموزش عالی كشور مشمول آموزش‌های تئوریك است ، گفت: بخش عمده‌ای از مراكزی كه وابسته به دانشگاه‌های اجرایی هستند مانند جهاد كشاورزی، وزارت صنایع و ... تلاش خود را در جهت آموزش‌های مهارتی گذاشته‌اند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی افزود: آموزش‌های مهارتی در بستر آموزش عالی قرار بود حركت كند كه این بستر بستر مناسبی برای رشد آن آموزش‌ها نبود چرا كه استانداردهای آموزش عالی‌ آكادمیك، براساس آموش‌های آكادمیك است.

وی با تأكید بر این‌كه آموزش‌های مهارتی از استانداردهای متفاوتی نسبت به آموزش‌های آكادمیك برخوردار هستند و عمده این آموزش‌ها باید در كنار خط تولید باشند ، گفت: در نظام آموزش پزشكی دانشجویان پس از طی دوره‌های علمی ، به همین میزان باید در محیط كار مستقر باشند و بقیه دوره آموزشی خود را در محیط كار بگذرانند ، بر این اساس پس از فارغ‌التحصیلی از مهارت لازم برخوردار هستند ، این روند در بخش تربیت خلبان نیز وجود دارد. در مرحله اول آموزش‌های آكادمیك بسیار سختی به دانشجویان ارائه می‌شود. در حالی‌كه دانشجو براساس آن اطلاعات نمی‌تواند پرواز كند. در نتیجه باید یك دوره مهارتی ویژه را سپری كنند.

 

دكتر پورعباس با بیان این‌كه بررسی‌های صورت پذیرفته در دنیا مشخص كرده است كه نظام‌های آموزشی مهارتی و آكادمیك باید از استقلال نسبت به یكدیگر برخوردار باشند ، گفت: درنظام آموزشی مهارتی استقلال عام باید وجود داشته باشد ، شورای گسترش ، برنامه‌ریزی ، استانداردهای لازم ، استانداردهای اساتید ، مربیان و اعضای هیئت علمی باید مختص آموزش‌های مهارتی باشند.

 وی با تأكید بر این‌كه در نظام آموزشی مهارتی 70 درصد آموزش‌ها باید در خط تولید انجام شود ، گفت: در نظام آموزشی مهارتی كه در دنیا شكل گرفته یك مجموعه آموزشی شاهد دو بخش علوم پایه و علوم كارگاهی است. سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی با بیان این‌كه اولین خصیصه‌ای كه در كشورهای مختلف وجود دارد استقلال دو بخش آموزشی آكادمیك و مهارتی است، گفت: اولین قدم در آموزش‌های مهارتی ایجاد بستر مناسب مستقل از بستر طراحی شده آموزش عالی است.وی ادامه داد: به عبارتی اولین خصلت آموزش‌های مهارتی مستقل بودن این آموزش‌های كادمیك است.

دكتر پورعباس با تأكید بر این‌كه آموزش‌های مهارتی باید از مقاطع مختلف تحصیلی برخوردار باشند، گفت: یكی از خصلت‌های این نظام آموزشی مبتنی بر تغییرات بودن آن است در حالیكه در دوره‌های آموزشی آكادمیك تغییرات زیادی وجود ندارد.

وی گفت: تطبیق مدارج و مدارك در دو نظام آموزشی مهارتی و آكادمیك باید دیده شود و انتقال از نظام آكادمیك به نظام آموزشی مهارتی باید تعریف شود. در نظام آموزشی مهارتی دوره‌های پیشرفته تا دكترای حرفه‌ای باید دیده شود. كاردانی حرفه‌ای ، كارشناسی حرفه‌ای ، كارشناسی ارشد حرفه‌ای و دكترای حرفه‌ای از مقاطع تحصیلی دوره‌های مهارتی هستند.

سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی افزود: یكی از خصلت‌های مهم دوره‌های مهارتی این است كه همپای تحولات بازار و تكنولوژی باید تغییر وضعیت بدهد و باید در جهت رشد و انتقال و رفع نیازهای بخش كار فعالیت داشته باشند.

وی گفت: در حال حاضر ایران از نظر تعداد آموزشكده‌ها و آموزشگاه‌ها و تعداد نفراتی كه آموزش مهارتی می‌بینند در منطقه در رتبه اول قرار دارد اما از نظر كیفیت و كارایی در اواخر جدول است. چرا كه بستر استاندارد لازم برای حركت این بخش آموزشی در كشور وجود ندارد و این بستر نه تنها موجب سریع‌تر طی كردن مسیر نمی‌شود بلكه خودش مانع حركت است.

دكتر پورعباس گفت: در نظام آموزش مهارتی باید نظام صلاحیت‌های مهارتی دیده شود این نظام با نظام صلاحیت‌های علمی باید تطبیق داده شود. مدارك باید نسبت به هم معادل سازی شوند.

وی گفت: نظام آموزش مهارتی تعریف ویژه‌ای دارد كه در قالب استاندارهای وزارت علوم نمی‌گنجد، بخش عمده اساتید این نظام كسانی هستند كه در كارخانجات شاغل هستند باید هویت‌بخشی شوند و به عنوان اساتید حوزه آموزش حرفه‌ای به كار گرفته شوند و شخصیت دو هویتی داشته باشند مانند رئیس كارخانه و استاد دانشگاه. سرپرست دانشگاه جامع علمی كاربردی گفت: در نظام آموزش مهارتی از 140 واحدی كه دانشجوی دوره كارشناسی باید بگذراند 70 واحد باید در كارخانه اخذ شود ، نظام آموزش مهارتی از تخصص بسیار بالایی برخوردار است و تنوع بسیار بالایی دارد.

وی گفت: آموزش هدفمند نیروهای ماهر با تخصص‌های ویژه ، انطباق روز به روز با تكنولوژی و تربیت نیروهای كارآفرین از ویژگی‌های نظام آموزش مهارتی است. دكتر پورعباس گفت: یكپارچگی نظام یعنی تمام آموزش‌های بخش‌های مختلف صنعتی را باید در طول هم قرار دهیم. الان آموزش برای فوق دیپلم هم در دانشگاه جامع علمی كاربردی و هم در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد كه از یكپارچگی برخوردار نیست.

وی گفت: تربیت تكنسین نیاز كشور است اما برای تربیت نیروی انسانی اگر ساختار هرم انسانی در نظر گرفته نشود دچار مشكل خواهیم شد.


نظر شما :